Nasza koncepcja

MISJA PRZEDSZKOLA

Przedszkole pełni funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące. Wspomaga rozwój dziecka odpowiednio do rozpoznanych, indywidualnych potrzeb i możliwości. Kształtuje otwartość na wiedzę, tworzy optymalne warunki osobowe i rzeczowe do budowania postaw twórczych, rozwija zainteresowania i uzdolnienia. Celem edukacji przedszkolnej jest osiągnięcie stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
Przedszkole opiera pracę wychowawczą na systemie wartości uniwersalnych, promuje zdrowie oraz zachowania przyjazne przyrodzie. Ceni tradycje rodzinne, buduje poczucie tożsamości regionalnej i narodowej. Pełni także funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze wobec rodziców.

NASZE MOTTO


„Wszystkiego, co naprawdę trzeba wiedzieć o tym, jak żyć, co robić
i jak postępować nauczyłem się w przedszkolu. Mądrość nie znajdowała się na szczycie wiedzy zdobytej w szkole średniej, ale w piaskownicy. Tam się nauczyłem, że trzeba dzielić się wszystkim, nie bić ludzi, odkładać rzeczy na miejsce, sprzątać po sobie, nie brać rzeczy, które nie są twoje, myć ręce po jedzeniu, uczyć się, myśleć, rysować, malować, śpiewać, tańczyć i bawić się po trochu każdego dnia, uważać na samochody, trzymać się za ręce, nie oddalać się i pamiętać pierwsze słowo, którego się nauczyłem, najważniejsze ze wszystkich – POPATRZ”
(Robert Fulghun)

WIZJA PRZEDSZKOLA

Rozwiązania organizacyjne

Przedszkole nr 14 w Poznaniu jest placówką publiczną prowadzoną przez miasto Poznań. Jako placówka posiadająca 7 oddziałów zapewnia usługi opiekuńczo-wychowawczo – dydaktyczne dla dzieci w wieku od 3 do 6 lat.
Czas pracy w ciągu roku:12 miesięcy z zachowaniem przerwy letniej w lipcu lub w sierpniu. Czas pracy w tygodniu: 5 dni od poniedziałku do piątku. W ramowym rozkładzie dnia uwzględniono m.in. czas na realizację zajęć dydaktycznych wg przyjętych programów wychowania przedszkolnego, ruch na świeżym powietrzu, obserwacje przyrodnicze, zabawy dowolne, relaksację i inne.

Organizacja oraz zasoby rzeczowe i osobowe przedszkola

Przedszkole zatrudnia kadrę pedagogiczną posiadającą wysokie kwalifikacje pedagogiczne, w tym do prowadzenia zajęć w zakresie terapii pedagogicznej oraz do udzielania pierwszej pomocy. Dla zapewnienia sposobu na kreatywne rozwiązywanie problemów i tworzenia nowych perspektyw powołuje się zespoły zadaniowe np. zespół ds. ewaluacji, opieki i wychowania, edukacji, promocji i inne odpowiednio do potrzeb. Kadra tworzy rzeczowy klimat współdziałania. W przedszkolu panuje (miedzy dziećmi – rodzicami – pracownikami) atmosfera życzliwości i partnerstwa. Przedszkole monitoruje i systematycznie doskonali organizację oraz przebieg procesów wspomagania i edukacji dzieci. Dyrektor motywuje nauczycieli do pracy na jak najwyższym poziomie. Pomieszczenia przedszkolne, ich wyposażenie, w tym środki dydaktyczne pozwalają na realizację przyjętych programów. Zadbane sale, kąciki zainteresowań i zabawki zachęcają do swobodnej zabawy. Plac zabaw oraz atrakcyjne otoczenie przedszkola sprzyjają prowadzeniu obserwacji przyrodniczych,
a także zabawom na powietrzu.

Istota procesów zachodzących w przedszkolu i efekty

Koncepcja pracy przedszkola respektuje cztery filary nowoczesnej edukacji:
•    UCZYĆ SIĘ , ABY BYĆ (system wartości i postaw)
Dzięki edukacji człowiek powinien kształcić samodzielne, krytyczne myślenie, wypracować sądy, podejmować decyzje w różnych okolicznościach życia. Ważne są różnorodne doświadczenia, które mają pomóc w ukształtowaniu systemu postaw, wzbogacić osobowość, przygotować do tego, aby „być”, a nie „mieć”.
•    UCZYĆ SIĘ, ABY DZIAŁAĆ (umiejętności)
W codziennej rzeczywistości istotne są  różnorodne kompetencje, dzięki którym człowiek radzi sobie z różnymi zadaniami
i problemami.
•    UCZYĆ SIĘ , ABY WIEDZIEĆ (wiedza)
Wiedza to środek i cel ludzkiego życia. Pozwala na komunikowanie, rozwijanie umiejętności, rozumienie świata. Daje radość rozumienia, poznawania i odkrywania. Istotna jest sprawność procesów poznawczych.
•    UCZYĆ SIĘ, ABY ŻYĆ WSPÓLNIE Z INNYMI (pokojowe współistnienie i współdziałanie całej ludzkości)
Ważne jest, aby odkryć siebie, zauważyć niepowtarzalność i odrębność każdego człowieka, współdziałać z innymi, nauczyć się rozwiązywać konflikty, planować i realizować z innymi wspólne cele.
 
Przedszkole realizuje podstawę programową i uwzględnia uwagi MEN w sprawie jej realizacji poprzez przyjęty zestaw programów oraz odpowiednią organizację pracy. Szczególną wagę przykłada do złagodzenia procesu adaptacji dzieci do środowiska przedszkolnego oraz dostosowanie żywienia do ich specyficznych potrzeb. Nauczyciele monitorują indywidualny rozwój każdego wychowanka w toku systematycznych obserwacji w celu zapewnienia mu optymalnych warunków dla osiągnięcia sukcesów rozwojowych. Tworzą warunki do aktywności dziecka, odkrywania talentów i rozwijania zainteresowań. Proces wspomagania rozwoju i edukacji dziecka zmierza do osiągnięcia gotowości do podjęcia nauki w szkole. Przedszkole bada tę gotowość i w zależności od wyników badania prowadzi zajęcia wspomagające i korygujące rozwój dziecka. W miarę potrzeb przedszkole zapewnia zajęcia specjalistyczne w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Priorytetowo traktowane jest bezpieczeństwo dzieci.


Nasze  zasady to:

•    Zaspakajamy  potrzeby dziecka i organizujemy jego aktywność poznawczą i twórczą.
•    Indywidualizujemy oddziaływania w zależności od potrzeb i możliwości dziecka.
•    Tworzymy warunki do poznawania samego siebie i budowania poczucia własnej wartości.
•    Organizujemy bezpieczne środowisko,  umożliwiające nabywanie kompetencji społecznych przez dziecko.
•    Proces wychowania opieramy na systemie wartości uniwersalnych.
 
Przedszkole w sposób szczególny dba o kształtowanie pozytywnego obrazu własnej osoby. Uczy asertywności, a także odporności emocjonalnej i radzenia sobie z negatywnymi emocjami.
Rozwija kompetencje społeczne dzieci i uczy współdziałania.
Prowadzi planowy proces wychowawczy oparty na wartościach uniwersalnych. Katalog wartości obejmuje: dobro, piękno, prawdę, miłość, przyjaźń, współdziałanie, tolerancję, szacunek, zdrowie, przyrodę, ojczyznę. Dzieci uczą się odróżniać dobro od zła.
Kadra pedagogiczna kształtuje tożsamość narodową i regionalną wychowanków. Dzieci poznają tradycje i uczestniczą w ich kultywowaniu. Przedszkole promuje zdrowie i zachowania przyjazne przyrodzie.
Dzieci nabywają różnorodne umiejętności i są systematycznie wdrażane do troski o własne zdrowie, a także przyzwyczajane
do aktywności ruchowej w naturalnym otoczeniu. Wielozmysłowo poznają przyrodę, uczą się ją rozumieć, kochać i szanować,
a także korzystać z jej zasobów dla własnego zdrowia. Ponadto placówka oferuje zajęcia dodatkowe zgodnie z oczekiwaniami
i potrzebami dzieci i rodziców. Wykaz zajęć jest ustalany na początku każdego roku po konsultacjach z rodzicami.
Obecnie są to zajęcia rytmiczne, religia, język angielski, tańce i zajęcia sportowe.


Wykaz  metod stosowanych w przedszkolu

Stosowane metody i formy pracy są nowoczesne i zapewniają  wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób spędzania czasu w naszym przedszkolu, a przez to osiąganie sukcesów rozwojowych.
 
Są to:
 
Metody czynne:
•    metoda samodzielnych doświadczeń
•    metoda kierowania własną działalnością dziecka
•    metoda zadań stawianych dziecku
•    metoda ćwiczeń utrwalających

 Metody oglądowe:
•    obserwacja i pokaz
•    osobisty przykład nauczyciela
•    udostępnianie sztuki / dzieła plastyczne, przestawienia teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne/

Metody słowne:
•    rozmowy
•    opowiadania,
•    zagadki
•    objaśnienia i instrukcje
•    kultura żywego słowa

Ponadto codzienną praktykę pedagogiczną wzbogacamy o nowatorskie formy i metody pracy z dzieckiem:

•    system edukacji przez ruch D. Dziamskiej,
•    metody twórczej aktywności ruchowej: Orffa i  Labana,
•    elementy metody Dobrego Startu M. Bogdanowicz,
•    metodykę nauczania matematyki wg. E. Gruszczk-Kolczyńskiej, E. Zielińskiej,
•    metody aktywizujące: „burza mózgów”, „drama”, inscenizacja, metoda niedokończonych zdań,
•    elementy pedagogiki zabawy Klanzy,
•    ruch rozwijający Weroniki Sherborne,
•    metoda aktywnego słuchania muzyki Batii Strauss.

Współdziałanie ze środowiskiem i rodzicami

Rodzice są naszymi partnerami w tworzeniu optymalnego klimatu do działalności wychowawczo-dydaktycznej i demokratycznego zarządzania placówką. Wśród form współpracy są m.in. uroczystości, festyny, kontakty indywidualne, zajęcia warsztatowe. Rodzice mogą obserwować swoje pociechy w działaniu i włączać się w proponowane aktywności. Ponadto współdecydują w sprawach przedszkola, wyrażają swoją opinię na temat jego pracy. Mają wpływ na koncepcję pracy placówki, ofertę zajęć dodatkowych oraz organizację ważnych wydarzeń przedszkolnych. Przedszkole zapewnia częste kontakty na linii przedszkole – dom. Wspiera rodziców w wychowywaniu dzieci, troszczy się o skuteczny przepływ informacji oraz udziela im pomocy psychologiczno-pedagogicznej poprzez szkolenia, porady i konsultacje.  Realizowane wspólnie działania sprzyjają ujednoliceniu procesu wychowania i edukacji dzieci. Wsparcie, życzliwość i akceptacja rodziców ułatwia podejmowanie konstruktywnych działań na rzecz doskonalenia jakości pracy przedszkola.
Przedszkole współpracuje ze środowiskiem i włącza się w różnorodne inicjatywy na rzecz środowiska, uwzględniając jego potrzeby i możliwości. Dzieci biorą czynny udział w akcjach charytatywnych.
Aktywność na rzecz środowiska jest monitorowana i poszerzana o nowe formy współpracy.
Tradycje przedszkolne
 
Przedszkole posiada własne tradycje, co podkreśla odrębność i specyfikę naszej placówki.

Przedszkole ma swoje logo oraz  kalendarz imprez i wydarzeń:

1.   Święto ziemniaka lub powitanie jesieni
2.   Pasowanie na przedszkolaka
3.   Spotkanie z Gwiazdorem
4.   Spotkania świąteczne z rodzicami
5.   Dzień Babci i Dziadka
6.   Zabawa karnawałowa
7.   Zajączek
8.   Powitanie wiosny
9.   Dzień Matki i Ojca
10.Dzień Dziecka
11.Festyn rodzinny
12.Pożegnanie starszaków
13.Olimpiada sportowa
Przedszkole promuje swoją odrębność i specyfikę poprzez festyny, dni otwarte, gazetkę „Nasze Przedszkole”
i stronę internetową.


Sylwetka absolwenta

Efektem wspólnej pracy kadry przedszkola i rodziców jest przedszkole,  w którym dzieci czują się dobrze, bezpiecznie,
do którego przychodzą z radością. Bez względu na swój potencjał intelektualny traktowane są jednakowo.

Absolwent naszego przedszkola:

•    ma świadomość własnej tożsamości
•    ma pozytywny obraz samego siebie
•    śmiało wyraża swoje opinie
•    prezentuje aktywność i ciekawość poznawczą
•    lubi działania twórcze
•    jest wrażliwy estetycznie
•    w zrozumiały sposób komunikuje się z innymi
•    przestrzega zasad współżycia w grupie
•    troszczy się o swoje zdrowie i bezpieczeństwo
•    jest samodzielny w samoobsłudze
•    potrafi odróżnić dobro od zła
•    jest empatyczny
 
Nasz absolwent żyje w zgodzie z samym sobą, z ludźmi i otaczającym światem.

Skip to content